ďťż

odpalenie tempomatu- w jaki sposób sie to robi????

Baza znalezionych fraz

Futbolin

witam zafiwłaścicieli... mam zafirke A z 2005r wersja comfort. kupiłem manetke z tempomatem załozyłem ale nie śmiga, czytałem na forum że można odpalić to jakimś Techem, bylem u czterech mechaników którzy posiadają komputery samochodowe i lipa, żaden z nich nie ma takiej opcji... jeden powiedział mi nawet że to trzeba zmienić softa w zafi i dał mi nr do jakiegoś magika od elektryki samochodowej. czy faktycznie tyle zachodu żeby odpalić tempomat???? pozdro


Musisz mieć tech... to jest komp. serwisowy i przy pomocy tego właśnie kompa jest możliwość zmiany ustawień "systemu" samochodu... generalnie mechanicy mają takie urządzonka, które pasują do wszystkiego - tylko zmieniają wtyczki... a co do zachodu to on ma miejsce jak chce sie podłączyć tempomat w benzynówkach... w dieselkach to ponoć formalność...
pochwaliłem się w innym temacie, że właśnie uruchomiłem w swojej Zafci tempomat. Wprawdzie moja jest nieco starsza (X.2003r.), ale też wersja Comfort 2,0 DTI, czyli najuboższa. I w tym jest mały problem, fabrycznie jest wyposażona w wiele elementów analogicznych jak w innych wersjach, ale np. instalacja elektryczna jest wykonana tak by nie było można wprost wykorzystać wszystkich możliwości. W przypadku tempomatu ze sterownika PGS16 wychodzą wszystkie potrzebne przewody, ale niestety kończą się na złączu X87 i dalej trzeba samemu dorobić część instalacji, a ściślej potrzebne trzy przewody do podłączenia do tego dodatkowego złącza przy manetce kierunkowskazów, czwarty przewód (zasilanie) można wziąć ze złącza manetki i jak napisał dejna, nie trzeba nic więcej robić, tzn. aktywować tempomat. Podobna sytuacja była jak zamieniałem wyświetlacz TID na MID, też trzeba było dorobić potrzebną instalację.
Ktoś już pisał na tym forum, że w niektórych wersjach instalacja do tempomatu jest już wyprowadzona fabrycznie, wystarczy tylko znaleźć tę wtyczkę w obudowie kolumny kierownicy, podmienić menetkę kierunkowskazów na tę z dodatkową wtyczką i przyciskami I, R oraz O i tempomat powinien zadziałać bez żadnych dodatkowych czynności (mówię oczywiście o wersjach z silnikiem diesla, o benzynowych niestety wiem niewiele).
MieHor, - no własnie kolego szanowny ale ja gniazdo wejściowe do tempomatu mam i tu jest ten malutki problem .....ty z tego co czytalem to nie miałes żadnej wtyczki a ja po rozebraniu obudowy gornej kolumny kierowniczej mam wszystkie tzn: jest gniazdo do tempo i do kompa, zastanawia mnie fakt czy nie mam tez wyswietlacza przystosowanego pod kompa pokładowego bo normalnie mam duży wyuświetlacz a nie jak w starszych lub astraxh tylko połowe wyświetlacza,,, jai ty mialeś wyświetlacz????


arash, jeśli chodzi o wyświetlacz - fabrycznie był zamontowany 26 pinowy TID (dwuekranowy, dolny nieczynny), pokazywał w zależności czy radio było włączone czy nie tylko datę, godzinę, temperaturę zewnętrzną oraz nazwę stacji radiowej, ewentualnie częstotliwość. Zapragnąłem mieć więcej informacji, dlatego przy zdecydowanym udziale syna zamontowaliśmy wyświetlacz pełnoekranowy MID, do którego podłączona jest wtyczka 32 pinowa, ponieważ brakowało kilka sygnałów potrzebnych do pracy MID-a musieliśmy doprowadzić odpowiednie przewody ze sterownika oraz kilku różnych czujników. Na koniec trzeba było podmienić zawartość pamięci Eprom, odpowiednią dla wersji silnika oraz średnicy zamontowanych kół. Oczywiście został też ustawiony jęz. polski dla wyświetlanych komunikatów.
Odnośnie wtyczek, które znalazłeś po zdjęciu obudowy kolumny kierownicy: do tempomatu wtyczka jest 4-pinowa, natomiast druga wtyczka prawdopodobnie jest przeznaczona do czegoś innego, jeśli masz sterowanie radiem w kierownicy i ono działa, tzn. że przeznaczenie tej wtyczki jest inne, jeśli sterowania w kierownicy nie masz, to prawdopodobnie ta wtyczka jest przygotowana właśnie do podłączenia sterowania radiem. Wtyczka do komputera pokładowego znajduje się z tyłu za wyświetlaczem i powinna być podłączona.
MieHor, mam kolego wtyczkę pod którą podłaczyłem tempomat- jutro pojade do goscia który mówł że go niby odpali a z drugiej strony kierownicy mam gniazdo wolne na wysokosci przełacznika wycieraczek ponoć to gniazdo do podłaczenia manetki sterowania komputerem... sterowanie w kierze jest i działa

--scalone--

MieHor, a w jakim sensie był nieczynny ten wyświetlacz??? tzn na górnym wszysko ci pokazywało???? ja mam że górna częśc pokazuje non top temperature i godzine a dolna część cd/tuner/rds

//edytujemy posty a nie piszemy jeden pod drugim //BajBus
i pewnie masz rację - druga wtyczka może być do sterowania komputerem pokładowym.
Ale ciekawi mnie co teraz pokazuje Ci wyświetlacz, skoro nie masz jeszcze manetki wycieraczek z dodatkowymi przyciskami? Czy działa komputer pokładowy, czy zachowuje się tak jak TID?
właśnie też sie z kuzynem zastanawiałem.... dziwna sprawa, najlepiej to kupic manetke i sprawdzic i chyba miałbym taką możliwość sprawdzenia, gorzej jak nie zatrybi i pytanie czy to też bede musiał podłaczać i kombinować z softami czy coś??? i pytanie czy jest możliwe żeby miał komputer pokładowy ale nie wyposażony został w manetkę??????? gdzie znaleść te odp??? w aso???

--scalone--

a co pokazuje ci na pierwszej pozycji bez przełacznia dalej w menu kompa??? rds/tuner i cd na dolnej czesci i dopiero pozniej zmieniasz na dalsze opcje w menu???

//edytujemy posty, a nie piszemy jeden pod drugim//BajBus
Kolego arash, albo ja czegoś nie kumam albo Ty nie wiesz co masz.
Jest zasadnicza różnica między wyświetlaczem TID a MID. Pierwszy służy tak naprawdę do obsługi fabrycznego radia, np. CAR300, CAR400 lub CDR500, dodatkowo pokazuje datę lub aktualny czas oraz temp. zewnętrzną. Natomiast MID to jest głównie wyświetlacz komp. pokładowego, którego zadaniem jest po pierwsze - informować kierowcę o występujących w samochodzie usterkach oraz po drugie informować w zależności od ustawień zmienianych przyciskami na manetce wycieraczek o: temp. zewn., zużyciu chwilowym paliwa, średnim zużyciu paliwa, zużyciu paliwa (całkowitym), przebytej drodze, zasięgu (paliwie pozostałym w zbiorniku). Jeśli równocześnie masz włączone radio to pokazuje nr kanału, nazwę stacji (ewent. częstotliwość) oraz aktualną godzinę. Może także pojawiać się lampka (kontrolka) Check - pojawia się zawsze z komunikatem jakiegoś błędu, co znaczy: UWAGA.
Jeśli w swoim samochodzie masz taki wyświetlacz:

to oznacza, że masz wyświetlacz typu TID, jeśli masz natomiast taki:

to oznacza, że masz wyświetlacz wielofunkcyjny (MID) komputera pokładowego, ale jeśli nie masz przycisków S i R w manetce wycieraczek, to może oznaczać, że nie jest w pełni wykorzystany.
W zależności od wyposażenia mogą jeszcze występować inne rodzaje wyświetlaczy, np. graficzny, kolorowy oraz wyświetlacz wielofunkcyjny do samochodów wyposażonych w telefon (wszystkie pokazane i opisane są w instrukcji Opla Zafiry "Użytkowanie, bezpieczeństwo, obsługa techniczna").
Dodam jeszcze, że nie jest możliwa wprost wymiana wyświetlacza TID na MID, oprócz podanych wyżej różnych zadań jakie spełniają różnią się typem wtyczki, do której są podłączone: TID ma 26pin, MID 32pin. Ponadto sygnały zbierane z różnych czujników nie są na tych samych pinach i przy przejściu na MID-a trzeba je odpowiednio dostosować, czasem jak w mojej sytuacji trzeba doprowadzić dodatkowe przewody po to by cieszyć się komputerem pokładowym.
MieHor, witam kolege... dziś byłem odpaliłem tempomacik i chodzi jak burza
nic prostszego-żaluje że niemam swojego kabla do optecha bo zaoszczędziłbym 50zł z wielką radością muszę stwierdzić że posiadam wyświetlacz tego drugiego typu czyli MID i poprostu nie posiadam tylko manetki do wykorzystania funkcji tego wyświetlacza musze coś wykombinować a na ten czas BARDZO DZIĘKUJE I SERDECZNIE POZDRAWIAM W SZCZEGÓLNOŚCI KOLEGĘ MieHor, I dejna, ....... ARY

--scalone--

moja radość chyba była przedwczesna
zamontowałem manetke do obsługi kopmutera i nic ... czy to też trzeba odpalić techem???

//edytujemy posty, a nie piszemy jeden pod drugim //BajBus
arash, cała przyjemność po naszej - kolegi dejny i mojej stronie.
Nie potrzeba nic kombinować, należy dokupić właściwą manetkę wycieraczek z przyciskami do komputera pokładowego, podmienić, podłączyć do przygotowanego złącza i powinno śmigać.

rozminęliśmy się postami - na tak postawione pytanie niestety nie umiem odpowiedzieć, może tak, a może jest jeszcze coś niespodziewanego w Twojej wersji Zafiry.

pochwaliłem się w innym temacie, że właśnie uruchomiłem w swojej Zafci tempomat. Wprawdzie moja jest nieco starsza (X.2003r.), ale też wersja Comfort 2,0 DTI, czyli najuboższa. I w tym jest mały problem, fabrycznie jest wyposażona w wiele elementów analogicznych jak w innych wersjach, ale np. instalacja elektryczna jest wykonana tak by nie było można wprost wykorzystać wszystkich możliwości. W przypadku tempomatu ze sterownika PGS16 wychodzą wszystkie potrzebne przewody, ale niestety kończą się na złączu X87 i dalej trzeba samemu dorobić część instalacji, a ściślej potrzebne trzy przewody do podłączenia do tego dodatkowego złącza przy manetce kierunkowskazów, czwarty przewód (zasilanie) można wziąć ze złącza manetki i jak napisał dejna, nie trzeba nic więcej robić, tzn. aktywować tempomat. Podobna sytuacja była jak zamieniałem wyświetlacz TID na MID, też trzeba było dorobić potrzebną instalację.
Ktoś już pisał na tym forum, że w niektórych wersjach instalacja do tempomatu jest już wyprowadzona fabrycznie, wystarczy tylko znaleźć tę wtyczkę w obudowie kolumny kierownicy, podmienić menetkę kierunkowskazów na tę z dodatkową wtyczką i przyciskami I, R oraz O i tempomat powinien zadziałać bez żadnych dodatkowych czynności (mówię oczywiście o wersjach z silnikiem diesla, o benzynowych niestety wiem niewiele).
Kolego HieHor mam pytanie mam zafire 2003 elegance DTi i chce zamontowac tempomat ale nie ma wtyczki w kolumnie kierownicy mam ten sam sterownik PSG16 piszesz ze ty zalozyles tempomat wiec musiales dorobic instalacje mozesz troche dokladnie opisac jak to zrobic bo nie mam pojecia jak sie za to zabrac Dzieki
Kolego bart77, z miłą chęcią pomógłbym Ci, ale wszystkie czynności wykonywał mój syn, wprawdzie byłem przy tym i wszystko widziałem, ale nie robiłem żadnych notatek.
Po krótce opiszę tak jak pamiętam. Trzeba dostać się do łączówki chyba X87 (znajduje się za akumulatorem blisko przegrody a pod taką okrągłą pomarańczową - jest umiejscowiona pionowo, płaska, wielostykowa) chodzi o tę część od strony PSG16. Trzeba znaleźć odpowiednie przewody - ze schematu widzę, że będą to przewody oznaczone nr 43, 24 , 2 - należy wpiąć się do nich nowymi przewodami i wprowadzić je do kabiny pod manetkę kierunkowskazów, czwarty przewód (zasilanie) można wziąć ze złącza manetki. Nie umiem powiedzieć który przewód należy podłączyć odpowiednio pod przyciski R, S, O i zasilanie. Niby proste, ale chyba będziesz musiał skorzystać z pomocy jakiegoś dobrego elektryka samochodowego.
Odpowiednie schematy znajdziesz w TIS2000 w zakładce Wiring Diagrams - Engine System - Diesel - Circuit Diagram - Engine Y20DTH (PSG16) - 2.
Ok dzieki a te zlacze X87 to jest to niebieskie w grodzi laczce instalacje miedzy kabina a silnikiem? jak lepiej sie do tego dobrac od strony silnika czy kabiny?bo widze ze z przodu ciezko bedzie tam cokolwiek zrobic a od kabiny jest latwy dostep akurat u mnie za schowkiem bo to angielski samochod
złącze X87 znajduje się w przedziale silnika dokładnie tak jak napisałem, żeby ułatwić sobie dostęp do niego najlepiej jest wyjąć akumulator, próba wpinania się do tej wiązki od strony kabiny nic nie da, dlatego że przewody od PGS16 kończą się na tej złączce - gdyby było inaczej miałbyś na pewno gotową instalację (wtyczkę) do tempomatu. Czyli musisz znaleźć wymienione przewody przed wtyczką, wpiąć się do nich i wprowadzić je do kabiny tak jak napisałem poprzednio i podłączyć pod wymienioną manetkę kierunkowskazów z przyciskami R, S i 0 oraz doprowadzić zasilanie. Jeśli wszystko poprawnie podłączysz, to już wystarczy tylko wykonać próbę jazdy na jakimś prostym odcinku drogi z włączaniem tempomatu i musi działać - niczego się nie aktywuje. Tak przynajmniej było u mnie.
Cała opisana procedura dotyczy samochodu w wersji z kierownicą po lewej stronie. W Twoim przypadku mogą być jakieś różnice, ale nie umiem powiedzieć jakie, bo nigdy nie miałem okazji nawet przyglądać się "anglikowi".
witam koledzy
mam mały problem z tempomatem a dokładnie z jego zainstalowaniem gdyż nie mogę znaleźć tego złącza do manetki
rozebrałem obudowę kolumny i nic...
gdzie mogę jeszcze tego szukać?
a może w moim modelu nawet kabla nie poprowadzili?
zafira 2000 elegance 2.0 dtl
dzięki z góry za posty
Kolego abram1_1, przeczytaj ten temat uważnie od początku, na pewno wiele się dowiesz co możesz zrobić by mieć tempomat.
Teraz zauważyłem że Twoja ZA jest chyba z 2000r. i może być różnica w ECU - u mnie jest PSG16 a u Ciebie EDC15, którego nie znam.
kolego MieHor
czy mógłbyś mi tak w skrócie wytłumaczyć pojęcia PSG16, EDC15, ECU
może to głupie z mojej strony ale nie wiem
ECU to elektroniczny sterownik silnika, natomiast EDC15 i PSG16 (oba prod. Bosch'a) to typy tego sterownika montowane w naszych ZA, pierwszy chyba do 2002r. (???), drugi później, nie wiem jaki jest w ZB.
cholera to chyba nici z tempomatu
byłem przekonany że znajdę kostke wymiana manetki i gotowe
dzięki kolego za info
Nie stawiał bym tak sprawy. Jeśli masz jakiegoś kumatego elektryka samochodowego popytaj, a może jednak da się coś z tym zrobić tak jak u mnie.
i tu jest właśnie problem gdyż ciężko trafić na tego "dobrego"
bez obrazy jeżeli uraziłem jakiegoś elektryka ale taka jest prawda